۱۶ نکته طلایی در آموختن زبان چینی

اگر می خواهید از آموختن زبان چینی لذت ببرید و از هزینه و زمانی که در این راه گذاشته اید به خوبی جواب بگیرید حتما و حتما این نکات را رعایت کنید در غیر اینصورت همه چیز را باید از اول شروع کنید.

رضا میرزایی هستم دکتری تخصصی آموزش زبان چینی به دانشجویان خارجی از دانشگاه زبان و فرهنگ پکن BLCU

از سال ۱۳۸۸ که در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان اولین عضو هیات علمی تنها گروه زبان چینی در ایران شروع به تدریس نمودم همواره بر یک نکته کلیدی و بسیار بسیار مهم در شروع آموزش زبان چینی تاکید کرده ام و این راز بزرگ آنست که:

 ترم اول مساوی است با تمام زبان چینی شما

اجازه بدین مختصری در مورد زبان چینی توضیح بدهم. زبان چینی از خانواده زبانهای تبتی است و تنها زبان دنیاست که حروف الفبا ندارد، ۴ آهنگ دارد، تلفظ خاص خود را دارد، دستور زبان بسیار متفاوت با سایر زبانها دارد و هر آنچه باید بخوانید و بنویسید را باید حفظ کنید. بنابراین در یادگیری این زبان باید به نکات بسیار مهمی توجه داشت که در صورت نبود هر کدام آموزش شما جامع و کامل نخواهد بود و باید دوباره از ابتد آنرا فرا گیرید.

در سال ۱۳۷۶ وقتی در دانشگاه شهید بهشتی آموختن زبان چینی را شروع کردم بسیار به این زبان علاقمند بودم و تلاش می کردم که به بهترین شکل هر آنچه اساتید آموزش می دهند را به خوبی یاد بگیرم اما در آن زمان فقدان اساتید با گرایش آموزش زبان چینی و عدم تجربه در آموزش باعث شد بعد از ۴ سال فراگیری این زبان وقتی با چینی ها روبرو می شدم نتوانم منظور خود را به خوبی بیان کنم. یک روز از دوست چینیم خواستم بدون تعارف به من مشکل زبانم را بگوید تا آنرا برطرف کنم. او خیلی دوستانه به من گفت “تلفظ و ترکیب آهنگها رو را به خوبی رعایت نمی کنید و تا زمانی که این مشکل را حل نکنید اگر چه ۱۰ هزار لغت را بدونید نمی توانید توانایی زبان خود را نشان دهید و ما چینی ها فکر می کنیم که شما سواد کافی ندارید.” با شنیدن این مطلب برگشتم به شیوه آموزش در ترم اول که تلفظ و روش ترکیب آهنگها را فقط با شنیدن و تکرار کردن یاد گرفتیم و کاملا طبیعی بود که هر کسی تلفظ خاص خود را داشته باشد که بدون شک استاندارد هم نخواهد بود. همواره به دنبال فرصتی بودم تا شیوه درست و استاندارد آموزش را تجربه کنم تا اینکه در سال ۲۰۰۴ بورسیه تحصیلی گرفتم و وارد دانشگاه زبان و فرهنگ پکن شدم. بدیهی بود که مشکل تلفظ و ترکیب درست آهنگها در دانشگاه و در کلاس با اساتید و دانشجویان چینی به خوبی نشان داده شود. اینجا بود که باید تصمیم می گرفتم و این مشکل را حل کنم. البته باید اضافه کنم که این مشکل برای دانشجویان خارجی که مثل من در فقر امکانات آموزشی بخصوص اساتید مجرب آموزش دیده بودند وجود داشت به همین خاطر کلاس آموزش پین یین و تلفظ زیر نظر مجربترین اساتید این رشته در چین یعنی خانم پرفسور “لیو” تشکیل شد. من و سایر دانشجویان به مدت ۳ ماه زیر نظر ایشون این دوره را سپری کردیم و آنجا بود که مفهوم آموزش زبان چینی را لمس کردم و در پایان دوره در هنگام امتحان ایشون به من گفتند که تلفظ شما از چینی ها هم استاندارد تر شده و من بسیار خوشحال شدم و به این موضوع پی بردم که همه ما استعداد داریم ولی نقش استاد و روش آموزش بسیار مهم است. تمام آنچه که امروز در تدریس خود بکار می برم و هر روز بر اساس تجربه بهتر و بهتر کرده ام همه حاصل آن دوره سه ماهه و ۶ سال تحصیل رشته آموزش زبان چینی در چین بوده است.

افراد بسیار زیادی هر زور به آکادمی ما مراجعه می کنند که در جاهای مختلف زبان چینی را آموخته اند و می خواهند با ما همراه شده و دوره های مختلف را ادامه دهند ولی هنگامی که تعیین سطح می شوند، همیشه یک جمله را به آنها می گویم: شما باید

دوباره زبان چینی را از ترم اول شروع کنید

خیلی از زبان آموزان با شنیدن این جمله بسیار تعجب کرده و گاهی می گویند دو سال هزینه کرده ام، دو سال وقت گذاشته ام، چرا باید از اول زبان چینی را بخوانم؟؟؟!!!! جواب این هست که اگر می خواهید زبان چینی صحبت کنید به جز این راهی وجود ندارد.

وقتی این موضوع بارها تکرار شد و همه افراد یک مشکل مشترک داشتند رسالت خود دیدم که در یک ویدئو در شروع کار آموزش و آنهم ترم اول، ۱۶ نکته بسیار بسیار مهم را که در آموختن زبان چینی، در هر کجا که شروع می کنید باید بدان توجه کنید در غیر اینصورت وقتی با یک چینی زبان روبرو شوید اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد چون به راحتی و بدون تعارف به شما خواند گفت:

“你说的我听不懂” یعنی چیزی که گفتید من نفهمیدم.

فضای کنونی و جو حاکم بر زبان چینی در ایران که حاصل عدم شناخت و نبود مراکز معتبر برای آموزش این زبان است و کنترل کیفی این زبان است باعث شده است که هر کس و هر کجا خود را به عنوان بهترین مرکز آموزش زبان چینی معرفی کند و گاهی از اعتبار خود در سایر زبانها که آنرا آموزش می دهند استفاده کرده و در مورد آموزش زبانی صحبت کنند که هیچ شناختی به جز افسانه هایی که در اینترنت یا از زبان بعضی افراد شنیده اند ندارند. این شانزده نکته به راحتی به شما این اطمینان را می دهد که در هر موسسه و با هر شخصی شروع کردین شرایط لازم را داشته و می توانید آموزش زبان چینی را با خیال آسوده شروع کنید مشروط بر اینکه همه موارد را با چشمهای خود ببینید و کنترل کنید.

از شما می خواهم فقط ۷ دقیقه وقت گذاشته و این ویدئو را نگاه کنید تا تاثیر آنرا در مسیری که برای خواندن زبان چینی برای خود ترسیم  کرده اید، در عالی ترین حالت ببینید.

  • ۰
۳.۸ ۴ رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
۱ دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
NAJOBA.de
۲ سال قبل

Great content! Keep up the good work!