شهر جنگ جو

شهر جنگ جو (郑州市:zhèngzhōushì) پایتخت استان هِنَن (河南:hénán)در قسمت مرکزی سرزمین چین است. این شهر یکی از شهرهای ملی در چین محسوب می‌شود و از لحاظ سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی و آموزشی در مرکز استان هِنَن اهمیت زیادی دارد. مهم ترین سیستم های حمل و نقل شهری و برون شهری در کشور چین به شهر جنگ جو  تعلق دارد. این شهر جزو یکی از مهم ترین نواحی تقسیمات کشوری در کشور چین محسوب می شود و نقش مهمی در اقتصاد چین بازی می کند. جمعیت این شهر چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر گزارش شده است این شهر به عنوان یکی از مهم ترین نواحی استان هِنَن به شمار می رود.

تمدن شهر شهر جنگ جو 

شهر جنگ جو (郑州市:zhèngzhōushì)، یک شهر متمدن ملی است که بسیاری از آثار تاریخی مشهور و تمدن های باستانی این منطقه را در اختیار دارد؛ به همین دلیل این شهر را یکی از هشت شهر پایتختی باستانی متمدن چین به شمار می آورند. از نظر تاریخی، شهر جنگ جو پایتخت کشور چین به عنوان هزاران سال در ۵ دوره متفاوت انتخاب شده است. دو مکان فرهنگی جهانی شامل ۱۵ جاذبه مجزا در شهر جنگ جو وجود دارد. فرودگاه شهر جنگ جو چین اولین فرودگاه اقتصادی محلی شناخته می‌شود. شهر جنگ جو در ساحل جنوبی رودخانه زرد  (黄河:huánghé) گسترش یافته است و یکی از ٨ شهر بزرگ پایتختی چین محسوب می شود.

حمل و نقل در شهر جنگ جو  چین

 راه آهن شهر جنگ جو، چین و اروپا را به هم متصل می کند؛ فرودگاه بین المللی این شهر، پروازهای مختلفی به سایر کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی، آمریکا و اقیانوسیه انجام می دهد. به طور کلی، سیستم های حمل و نقل این شهر از بهترین تکنولوژی برخوردار هستند.

 مروری بر تاریخچه شهر جنگ جو 

قدمت تاریخی شهر جنگ جو چین به دوران امپراطوری سلسله شانگ (商:shāng) باز می‌گردد. این دوره های پیش از تاریخ  تا دوران حکومت قبل از اولین امپراطوری چین در سال ۲۶۰ قبل از میلاد ادامه یافت. از سال ۱۹۵۰، طی اکتشافات باستان شناسی که در این منطقه انجام گرفتند، آثار مربوط به دوران نئولیتیک سلسله شانگ به دست آمدند. در بیرون از محدوده شهر جنگ جو ، مجموعه ساختمان های عمومی با سازه های بسیار پیچیده اما کوچک نیز کشف شدند.

نام جنگ جو  و سلسله های حکومتی

اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهند، این محل به عنوان پایتخت امپراتوری شانگ در آن زمان انتخاب شده بود. نام “جنگ جو ” برای این شهر در دوران امپراطوری سویی (۵٨١- ۶١٨) (隋:suí)  در سال ۵۸۱ پس از میلاد انتخاب شد. به نظر می رسد این شهر در آن زمان در منطقه چنگ گائوکه شهری دیگر بوده واقع شده است. در طول سلسله تانگ (۹۰۷- ۶١٨) (唐:táng ) ، حکومت به این شهر منتقل شد؛ ردپای امپراتوری سونگ (١٢٧٩- ٩۶٠) (宋:sòng )  در سال‌های ۹۶۰ تا ۱۱۲۷ نیز در شهر جنگ جو چین مشاهده می شود.

 موقعیت جغرافیایی شهر جنگ جو چین:

شهر جنگ جو در شمال مرکز استان هِنَن و سمت جنوب رودخانه زرد قرار دارد. این شهر از سمت غرب شهر لوایانگ(洛阳:luòyáng ) ، از سمت شمال غربی با شهر جیاو جوا (焦作:jiāozuò  ) ، از سمت شمال شرقی با شهر سین سیانگ (新乡:xīnxiang) ، از سمت شرق با شهر کَی فِنگ(开封:kāifēng  ) ، از سمت جنوب شرق با شهرسیو چانگ (许昌:xūchāng  )  و از سمت جنوب غرب با پینگ دینگ شَن(平顶山:píngdǐngshān  ) ، مرز مشترک دارد.

نقشه شهر جنگ جو (郑州市:zhèngzhōushì)

تقسیمات شهری و محدوده های عمومی در شهر جنگ جو از سمت غرب به شرق با یک شیب ملایم امتداد دارد. برخی از زمین های کوهستانی در سمت شرق مانند کوه های سونگ و کوه سیونگ اِر(熊耳山:xióngěrshān   )  در سمت غرب قسمت هایی از این نواحی هستند. در این سرزمین ها می‌توان دره ها و همچنین ناهمواری های زمین شناسی مختلفی را مشاهده کرد.

شرایط آب و هوایی شهر جنگ جو چین

شهر جنگ جو چین دارای آب و هوای نیمه استوایی مرطوب با چهار فصل بسیار زیبا می باشد. زمستان های این شهر، خشک و سرد و تابستان هایی مرطوب و بسیار داغ دارد. فصل بهار و پاییز در شهر جنگ جو شرایط خشک دارد و در بعضی مناطق، توده های آب و هوایی حرکت می کنند. متوسط دمای سالانه در این شهر حدود ۱۵ درجه سانتی‌گراد است و تغییرات دمایی در طول ۲۴ ساعت در طول روز، حدود نیم درجه سانتی گراد است.

دوره های بارندگی در شهر جنگ جو معمولاً در تابستان و زمستان رخ می دهند؛ جایی که جریان توده های هوای باران زا از منطقه سیبری به کشور چین وارد می شوند.

در شهر جنگ جو چین آثار باستانی و مکان های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها نمادی از معماری تمدن و فرهنگ این سرزمین به شمار می‌روند. تعدادی از بهترین آثار باستانی و مکان های گردشگری که می‌توانید با سفر به این شهر آنها را تماشا کنید که در این قسمت معرفی می کنیم.